جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق در اداره / مديران و امتحان الهي
    انواع امتحان‏ها


    «و لنبلونكم بشيءٍ من الخوف و الجوع و نقصٍ من الاموال و الانفس و المثمرات و بشر الصابرين الذين اذا اصابتهم مصيبته قالو انا لله و انا اليه راجعون. اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئك هم المتهدون»؛[1]

    اين آيه شريفه مي‏فرمايد: اي انسان تو را آفريديم و به اين دنيا آورديم تا به كمال و سعادت برسانيم، مواظب باش كه هر آن در معرض امتحاني،گاهي به مال، گاهي به جان، گاهي به وسيله فرزندت و ..

    اگر از قرآن بپرسيد كه: عالم هستي براي چه چيزي خلق شده است؟ در جواب مي‏‏فرمايد: براي انسان. و اگر سوال كنيد: انسان براي چي آفريده شده؟ مي‏فرمايد: براي اينكه به مقام عنداللهي برسد و انسان كاملي شود؛ يعني به جايي برسد كه به جز خدا نبيند و نخواهد. انسان به اين مقام نمي‏رسد مگر اين كه با مشكلات و ابتلائات دست و پنجه نرم كند، همانند آن دانه گندم.

    انسان زماني به سعادت مي‏رسد كه بر مصيبت‏ها و سختي‏ها پيروز شود و در برابر آن‏ها صبر و استقامت ورزد و خود را نبازد. معمولاً انسان‏ها در مواجهه با مشكلات دو قسم هستند:

    1- افرادي كه صبور نيستند و استقامت ندارند و خود را مي‏بازند و در نتيجه سقوط مي‏كنند؛ به فرموده اميرالمومنين(ع) مصيبت را مي‏بينند و سختي را تحمل مي‏كنند، اما به كمال و سعادت نمي‏رسندو بلكه در «اسفل السافلين» جاي مي‏گيرند.

    2- گروه ديگر در مقابل اين دسته هستند؛ يعني مصيبت و گرفتاري را لطف خدا مي‏دانند. از ديدگاه بزرگان علم اخلاق مصيبت از الطاف خفيه خداست. و معتقدند: همانطور كه «مال»، «قدرت» و «تمكن» از نعمت‏هاي بزرگ خداس، مصيبت، بلا و مشكلات نيز از نعمت‏هاي او است.

    توضيح آن‏كه: لطف خداونددو قسم است:

    الف-«لطف جلي»يعني: نعمت‏هايي كه به انسان مي‏دهد و آنان هم توجه به اين نعمت‏ها دارند؛ مثل پول، رياست، تمكن و قدرت.

    ب- «لطف خفي» يعني: گرفتاريهايي كه به نظر انسان بدبختي و بيچارگي است؛ مثل مرگ فرزند، فقر و نداري و ... .

    آري، از ديدگاه عارفان،مرگ فرزند، لطف است، في‏المثل وقتي خبر شهادت حاج‏آقا مصطفي را به امام خميني(ره) مي‏دهند مي‏فرمايد:«انا الله و انا اليه راجعون»، مرگ مصطفي از الطاف خفيه خداست. عرفا در اين جهان جز لطف نمي‏بينند و اگر با عينك علماي اخلاق به جهان بنگريم بايد بگوييم: الطاف خفيه خدا از الطاف جليله‏اش بهتر است؛ چرا كه انسان را به مقامات عالي مي‏رساند.

    از ديدگاه عرفا حتي جهنم نيز از الطاف خفيه است؛ زيرا فرد جهنمي را بهشتي مي‏كند،اگر جهنم نبود انسان لياقت بهشت رفتن پيدا نمي‏كرد. پس بايد به جهنم برود و مانند آن سنگ معدني در كوره چندين هزار درجه‏اي ذوب شود تا كدوراتش گرفته شود و زمينه براي رفتن به بهشت بيابد.

     

    پي نوشت ها:

     

    [1].بقره(2)آيه156.

     

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365